onsdag 21. juli 2021

Rundtur Einang, Homsfjell, Stol, Laugardalen.

En flott rundtur på ca 13 km. Starter greit fra rv9. Kan ta av rv 9 mot Homme nordfra og parkere bil i siden ved første skogsvei mot venstre(egentlig med en gang du tar av). Så går du skogsveien innover tar første til høyre inn på en sti og følger stien litt til for så å ta til høyre igjen. Ok sti til du kommer opp på veien som fører til Einang. Da følger du den blå merkingen. Einang er en liten avstikker, men det er på rundturen viktig å få med seg obligatorisk bilde fra denne spesielle toppen.

Ei gammel segn forteller at om syv brødre gifter seg med syv søstre så vil fjellet rase. (Vi får håpe det ikke skjer ;))

Då er det bratt videre til Homsfjell på 950 moh. Det er mange flotte utsiktspunkt på denne ruta.  Oppe på Homsfjell flater det noe ut og man følger merka løype til skiltet til Stol. Det er en avstikker av hovedløypa og det er ca 15 min opp fra skiltet mot Stol til du er på toppen 1034 moh. Her blir du også belønnet med en fantastisk utsikt. Vil anbefale på solskinnsdager å ta en god lunsj på toppen her.

Når lunsjen er ferdig går man jevnt nedover til Laugardalen. Dette er et flott stoppested for bading så viktig å huske å ta med badetøy. Da er det bare transportetappen nedover igjen den gamle støylsvegen så vipps er man nede i Homme og går nordover igjen langs asfalten for å komme tilbake til bilen 😀

Så var det store spørsmålet, hvor langt tid tar turen🤔 Vi brukte 3 timer og et kvart uten pauser. I ganske ok tempo trur jeg. Så da er det bare å legge på hvor lange pauser du vil ha. Anbefaler en lang en oppe på Stol 🤩

God tur 😀

På vei opp mot Einang.

Utsikt fra Einang

Et lite skar, her kan du å komme deg opp til Einang

Utsikt ned mot Einang når man går mot Homsfjell, viktig å stoppe å se seg rundt 😀

Utsikt fra Stol

Finne boka i boksen i Varden å skrive navnet sitt
Turboka ligger godt i boksen her